1 op 3 bedrijven is niet verkoopbaar

Home » Blog » 1 op 3 bedrijven is niet verkoopbaar
15 jul 2019
Zelfstandigen en KMO - Ondernemersbegeleiding

1 op 3 bedrijven is niet verkoopbaar

Een derde van de bedrijven blijkt in de praktijk niet verkoopbaar. Wat maakt jouw zaak wel of niet verkoopbaar? En hoe bereid je een verkoop of aankoop best voor?

Zaakvoerder

Als alles in de onderneming rond één persoon draait, is een verkoop in principe niet mogelijk. Het bedrijf kan wel verkocht worden, maar de koper krijgt weinig garanties dat klanten loyaal zullen blijven.

Zelfs bij grote ondernemingen valt het te vaak voor dat de bedrijfsleider te veel belangrijke bevoegdheden voor zich houdt en de mensen rond zich te weinig bevoegdheden en verantwoordelijkheden geeft. Grote klanten en leveranciers worden nog te vaak exclusief door de bedrijfsleider bediend en de onderneming is te zeer afhankelijk van zijn of haar zakelijk netwerk.

Een zaakvoerder maakt zichzelf dus best misbaar. Niet alleen als hij zijn zaak wilt verkopen. Het plots wegvallen van de bedrijfsleider wegens ziekte of overlijden betekent een ramp voor de onderneming.

SWOT-analyse

Maak een SWOT-analyse. Of je nu wil kopen of verkopen. Zo weet je meteen hoe het bedrijf er voor staat en waarom potentiële kopers zouden toehappen.

Stel de vragen waarop jij zelf een antwoord zou willen als je een onderneming zou willen overkopen:

  • Is er voldoende spreiding van cliënten en leveranciers?
  • Hoe is de concurrentiepositie?
  • Is er bij de werknemers genoeg leeftijdsspreiding?

Familiebedrijf

De verstrengeling tussen een onderneming en de familie kan de opvolging anders doen uitdraaien dan gehoopt. Hou hier dus rekening mee wanneer je koopt of verkoopt.

Transparante en eenvoudige structuur

De bedrijfsactiviteit is vaak in meerdere vennootschappen opgesplitst. Dit maakt alles complexer waardoor het moeilijk is om een correct beeld te krijgen van de rendabiliteit.

Als meerdere vennootschappen van een groep een verschillende activiteit hebben, is het zeer belangrijk om deze zowel operationeel als boekhoudkundig goed te scheiden zodat ze ook elk afzonderlijk kunnen worden verkocht. Splits randactiviteiten die niets te maken hebben met de hoofdactiviteit tijdig af via een splitsing of verkoop.

Als ze dezelfde activiteit uitoefenen, kunnen deze vennootschappen fuseren.

Rendabiliteit

Kandidaat-kopers hebben correcte en betrouwbare resultaten nodig. Laat een waardebepaling uitvoeren door een bedrijfsrevisor. Zo weet je wat de waarde is en kan je een getrouw financieel beeld vormen.

Onthoud wel dat er een verschil is tussen waarde en prijs. De waarde is de uitkomst van een berekening, de prijs is het resultaat van onderhandelen.

Bedrijfsgebouwen

Een bedrijfsgebouw kan een verkoop soms bemoeilijken. Om alle opties naar kandidaat-kopers open te laten kan je de bedrijfsgebouwen te scheiden van de exploitatie via een verkoop of een splitsing. Je hebt dan nog steeds de keuze om de gebouwen al dan niet mee te verkopen.

Dit artikel werd aangebracht door BB3 Audit. Neem contact met hen op voor meer informatie over bovenstaande tekst. Je vindt hun kantoren in Mol, Antwerpen, Gent en Herent.

Heb je vragen over dit onderwerp? Ben je van plan om een zaak te (ver)kopen? Neem contact op met Het Financieel Huis of stuur een e-mail: info@hetfinancieelhuis.be.

Gepost door: stijn