In 2018 steeg het absenteïsmepercentage in België volgens de officiële cijfers van de Vlaamse Overheid tot 7,97%. Op 100 beschikbare werkdagen was een personeelslid dus gemiddeld 7,97 dagen afwezig wegens ziekte. En daar hangt een stevig kostenplaatje aan vast. De verzuimcalculator van Mensura is een confronterende tool die je zonder veel poespas met de voetjes op de grond brengt.
Een werkgever die goed scoort
Beeld je in dat je zaakvoerder bent van een KMO die 100 mensen tewerkstelt. Je hebt een succesvolle zaak uitgebouwd en je hart zit op de juiste plaats: jouw mensen moeten het goed hebben. Het gemiddelde bruto maandloon bedraagt in België 3510 euro, maar door de grootverdieners weerspiegelt dat geen echte gemiddelde realiteit. De mediaan brengt ons een realistischer beeld en die bevindt zich op 3100 euro bruto. Jij kiest als zaakvoerder voor een degelijk en realistisch loon en over je organisatie verspreid land je op een gemiddeld bruto maandloon van 3000 euro.
Als zaakvoerder zorg je goed voor je medewerkers: wekelijks wordt er een fruitmand geleverd, je zet actief in op beweging op de werkvloer door geregeld een yogasessie te organiseren tijdens de lunchpauze en je moedigt je medewerkers aan om zo gezond mogelijk in het leven te staan. In return krijg je vitale medewerkers die bovengemiddeld presteren op vlak van verzuim: laat ons dromen van een onvoorstelbare 1% van je medewerkers die zich bezondigen aan kort verzuim. Ook je lang verzuim scoort bijzonder goed: er zit slechts 1 medewerker thuis met burn-out. Je wrijft triomfantelijk in je handen want vergelijk dat cijfer maar eens met het Belgische gemiddelde!
De verzuimcalculator
Wedden dat die trotse glimlach verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer je de verzuimcalculator erbij neemt? Volgens die calculator zit je zelfs met deze magere percentages al snel aan een totale verzuimkost op jaarbasis van meer dan 200000 euro! Je hebt het goed gelezen ja: tweehonderdduizend euro. Over een pak geld gesproken.
Ongeloof is de gemiddelde reactie “want na een maand verdwijnt een zieke toch van de payroll”. Klopt, maar heb je al eens stilgestaan bij de kosten die ontstaan wanneer iemand lange of minder lange tijd afwezig is op vlak van werkdruk bij de directe collega’s, prestaties die niet geleverd worden, kennis en ervaring die niet aanwezig zijn, … Bij langdurig afwezigen moet er vaak een vervanger gezocht worden. Een vacature opstellen, het rekruteringsproces leiden en de nieuwe kracht opleiden kost handenvol geld. Kortom, de zaakvoerder van deze KMO heeft een joekel van een probleem!
Negatieve cijfers
Nochtans scoort de zaakvoerder uit het voorbeeld bijzonder goed. De cijfers in België zijn ondertussen alarmerend geworden. Niet enkel steeg het absenteïsmepercentage in 2018 tot 7,97% (Vlaamse Overheid) , ook volgende cijfers doen de wenkbrauwen fronsen: 64% van de werknemers ervaart stress op het werk (Securex), 72% vindt zijn job niet zinvol (AMS), 73% van de Belgische werknemers voelt zich niet geëngageerd en 17% is zo gedemotiveerd dat ze zelfs de organisatie (stiekem) tegenwerken (Gallup), 51% heeft regelmatig een negatief gevoel op het werk (Agilitas), 21% voelt zich moedeloos en 29% is verdrietig, angstig, kwaad of verontwaardigd op het werk (HIP-Consult),…
Deze cijfers leiden tot een uitdovend vuur. De geëngageerde, gemotiveerde werkkracht van weleer transformeer stilletjes in een uitgeblust individu dat weegt op het ganse team. We hoeven niet onmiddellijk aan burn-out te denken, maar in de ganse periode die aan deze energiestoornis voorafgaat, verlies je de medewerker in kwestie meermaals in kort verzuim. En verzuim, zowel lang- als kortdurig, kost geld.
De kost van absenteïsme
De kosten van een zieke werknemer voor een organisatie worden nog steeds onderschat. Internationale studies rapporteren een totaalkost van 15 à 20% van de payroll uitgaven aan zowel directe en indirecte afwezigheidskosten.
De kost van directe componenten zijn vrij zichtbaar en kunnen op zich al enorm oplopen. Denk maar aan de lonen van afwezige en vervangende medewerkers, overuren en administratiekosten, de tijd van HR en leidinggevenden, het doorlopen van terugkeertrajecten,…
Wanneer je echter ook rekening houdt met de indirecte kosten, wordt het kostenplaatje helemaal astronomisch. Verminderde productiviteit en motivatie van de achterblijvers door verhoogde werkdruk, gemiste business opportuniteiten omwille van de tijd die het kost om een vervanger te zoeken, allerlei kosten en risico’s verbonden aan het opleiden en inwerken van vervangers,…
Naast de zichtbare en minder zichtbare kosten die we net aanhaalden, mogen we vooral ook niet de baanbrekende studie uit 2017 van Gallup uit het oog verliezen waarin de conclusie voor België luidde dat gemiddeld slechts 1 medewerker op 10 echt gemotiveerd is en 1,7 actief tegenwerkt. De rest van de roeiers zitten er als dood gewicht bij in de boot. Het mag dus niet verbazen dat die en enthousiaste roeier uitgeput raakt. De collega’s die niet meeroeien en zij die zelfs actief tegenwerken zijn wel aanwezig maar verre van productief. Resultaat: het bedrijf leidt aan presenteïsme.
De kost van presenteïsme
Presenteïsme is een indicator van stress en onbehagen op het werk, maar wordt niet zelden over het hoofd gezien. Wanneer werknemers ondanks overmatige druk – en meestal met de beste bedoelingen en wegens een groot verantwoordelijkheidsgevoel – toch blijven doorwerken, heeft dat na verloop van tijd onvermijdelijk negatieve gevolgen voor de productiviteit en de kwaliteit van het werk.
De risico’s voor de gezondheid van het individu, zoals verhoogde kans op depressie, burn-out, hart- en vaatziekten, nemen zienderogen toe. Daarenboven worden er niet alleen meer fouten gemaakt, ook de relaties binnen de teams kunnen er onder gaan leiden.
De gedemotiveerde, overwerkte en gestresseerde medewerker is immers onproductief, niet-geëngageerd en een heuse negativiteitsspons en mood killer, waardoor de ergernissen en demotivatie zich als een lopend vuurtje verder kunnen gaan verspreiden doorheen de organisatie. Volgens onderzoek van Fisher Investments (the cost of toxic workers) heeft een bedrijf dat leidt aan presenteïsme 54% meer risico dat andere (en bijgevolg dus de wel geëngageerde) medewerkers de organisatie zullen verlaten.
De winst van werkgeluk
Voor elk probleem bestaat een oplossing. De oplossing hier heet werkgeluk. Kiezen voor werkgeluk vertaalt zich in een geïntegreerde aanpak van de bedrijfscultuur zodat kort en lang verzuim tot het absolute minimum worden herleid. Dankzij de juiste interventies binnen een consistente werkgeluk strategie zet je je medewerkers (terug) in hun kracht en laat dat nu net het antwoord zijn op alle psychosociale vragen die durven leiden tot kort en lang verzuim.
Werken aan werkgeluk gaat om een investering die een meetbare financiële return oplevert voor bedrijven die kiezen voor een duurzame aanpak. Een greep uit het scala aan positieve effecten: Gelukkigere werknemers zorgen voor beter presterende teams met een betere verstandhouding, hechtere samenwerking, sterkere relaties met klanten en leveranciers. Werknemers die gelukkig zijn, zijn creatiever, productiever, efficiënter en meer geëngageerd. Gelukkige medewerkers zijn optimistischer, energieker, veerkrachtiger, maken minder fouten, hebben minder ongevallen en worden minder vaak ziek. Bedrijven die duurzaam werken aan werkgeluk rapporteren een lager verloop en lagere (langdurige) absenteïsmecijfers.
Naast deze veelvuldig beschreven effecten zijn er ook harde cijfers die de return van werkgeluk aanduiden. Zo blijkt dat 70% van de chronische ziektes zou voorkomen kunnen worden door een gezondere levensstijl, niet alleen thuis maar ook op de werkvloer (Securex 2018). Gallup stelt vast dat werken aan engagement leidt tot 17% meer productiviteit, 20% meer verkopen, 21% meer winst, 41% minder afwezigheid, 70% minder ongevallen en 40% minder kwaliteitsissues. Reeds in 2008 noteerden de onderzoekers Goetzel en Ozminkowsky dat elke dollar die een bedrijf investeert in het welzijn van zijn medewerkers ruwweg 3 tot 5 dollar return oplevert. Een artikel in Harvard Business Review in maart 2017 illustreerde reeds dat bedrijven die actief inzetten op werkgeluk en lange termijn positieve employee experience financieel heel wat meer kunnen realiseren. De gemiddelde aandelenwaarde van de groep bedrijven met een ‘great place to work’ (Glassdoor) rating in vergelijking met de S&P500 leverde een indrukwekkend verschil op in het voordeel van de happy workplaces.
Werkgeluk in de praktijk
België begint stilaan in te zien dat werkgeluk de hefboom van duurzaam werk is. In Nederland zijn ze daar al langer van overtuigd. Bij het cateringbedrijf Hutten in Veghel bijvoorbeeld staat werkgeluk centraal. Hun motto luidt: ‘We willen de beste, de leukste en gelukkigste zijn’. Want gelukkige medewerkers dragen met passie hun werk uit. En met passie als visitekaartje maak je vandaag het verschil.
Werkgeluk of ‘plezier in het werk’ is bij Hutten geen zweverig gedoe. Het wordt heel concreet omgezet in HRM-instrumenten. En dat begint al bij de start van de samenwerking. Wanneer mensen in dienst treden, krijgen ze geen arbeidsovereenkomst, maar een vitaliteitsovereenkomst. Eigenlijk is dit het vaak ongeschreven psychologische contract, maar dan op papier.
En dat deze aanpak loont, blijkt duidelijk uit de cijfers die Hutten rapporteert sinds ze werkgeluk centraal zetten:
- 37 procent minder verloop,
- 25 procent minder verzuim,
- een verhoging van productiviteit van 31 procent
- 50 procent meer engagement dan de benchmark.
- Positieve impact op het employer brand en de aantrekkingskracht op klanten
- Positieve effecten op de creativiteit
Kortom, werkgeluk werkt!
Wil je graag actief aan de slag met welzijn of geluk op het werk in jouw team of jouw organisatie? Dan helpen we jou met plezier! Tryangle ondersteunt organisaties en werknemers in het oplossen van absenteïsme en productiviteits-issues door middel van welzijnsinterventies en het werken aan werkgeluk. Gelukkige werknemers zijn immers productiever.
Wil jij werken meer happiness at work in jouw organisatie?
Wil je weten hoe werkgeluk jouw resultaten naar een hoger niveau kan tillen? Wens je concreet en meer uitgebreid te ontdekken op welke uiteenlopende vlakken je kan werken aan werkgeluk binnen jouw onderneming of voor jouw team? Wil je weten welke werkgeluk componenten het meest resultaat kunnen opleveren? Wil je alles weten over hoe je een werkgeluk strategie maakt op maat van de uitdagingen in jouw organisatie?
Boek dan nu een “discovery session” voor de “tools for happiness at work”.
In deze twee uur durende in-company workshop (voor een groep van 12 medewerkers) kom je meer te weten over de sleutels voor werkgeluk. Je kan samen met een happiness at work professional aftoetsen welke tools het meest interessant en passend kunnen zijn voor jouw organisatie afhankelijk van de bedrijfscultuur, de huidige uitdagingen en de prioriteiten en meer te weten komen over hoe alles in zijn werk gaat.
Klik hier voor meer informatie of neem contact met ons op om jouw discovery session in te plannen.
Dit artikel werd aangeleverd door Tryangle.