Net als andere economische sectoren wordt de hotelindustrie steeds meer gefinancierd via participatieve leningplatformen. Een adequaat antwoord om een financieringsoplossing te vinden voor renovatiebehoeften of aankopen van gebouwen.
De hotelsector is één van de voornaamste sectoren die steeds vaker een beroep doet op de participatieve lening om zijn groei te financieren. De financiële gezondheid van hotels is immers van heel groot belang om geld te kunnen lenen bij de banken. Maar de herinrichting en de upgrading van hotels zijn soms moeilijk te verenigen met deze financiële beperkingen. Daarom is de participatieve financiering het alternatief bij uitstek.
Een oplossing om de bedrijfsactiviteit duurzaam te maken
Om klanten te blijven aantrekken, moeten hotels regelmatig renoveren, zowel op het vlak van interieurdecoratie en gevelbekleding als in het aanbod van extra diensten of bij reglementaire upgrades. Het audit- en adviesbureau KPMG schat dat de kost voor de renovatie van een hotelkamer bijvoorbeeld varieert tussen € 5.000 en € 15.000. De financiële draagkracht om een hotel volledig te kunnen renoveren is dus van groot belang.
Om dergelijke renovatiewerken te kunnen uitvoeren, moet het hotelgebouw tijdens de werken vaak volledig of gedeeltelijk afgesloten worden. Het is net dat gebrek aan inkomsten dat hen vaak de das omdoet om bankleningen te kunnen bekomen. Daarom is zich richten tot het spaargeld van particulieren om een lening af te sluiten een adequate oplossing voor deze financieringsproblemen.
Het gepaste antwoord van de participatieve lening: snelheid en eenvoud
Op basis van een aanvraag tot participatieve lening via een platform kunnen er een paar honderdduizend euro tot één miljoen euro geleend worden. Hiertoe moet het hotel zijn dossier indienen op een crowdlendingplatform. In dat dossier moeten het project op zich en de verwachte omzetprognoses worden uitgelegd. Vanaf dat moment versnellen de zaken.
Zodra het is ingediend via het platform, wordt het dossier bestudeerd door de gespecialiseerde analisten van het platform. Zij geven dan snel een principeantwoord. Er wordt geen persoonlijke of andere waarborg gevraagd. Het leenakkoord wordt vervolgens na een tiental dagen gegeven. De fondsen die tijdens de campagne werden verzameld, zijn een paar dagen na de lancering van de operatie op het platform beschikbaar. Afhankelijk van het platform dat weerhouden werd, kan de inzamelingsperiode variëren van een paar minuten tot een paar maanden.
Het crowdlendingplatform Look&Fin heeft bijvoorbeeld al 16 dossiers uit de hotelsector afgehandeld, voor een totaal van € 2,8 miljoen. Alle projecten werden in een paar minuten tijd gefinancierd. Zo heeft het hotelbedrijf Cyka, dat twee etablissementen uitbaat, in minder dan 10 minuten € 268.600 opgehaald voor de financiering van zijn externe groei.
Crowdlending kan ook dienst doen als marketingtool
Er zijn tal van voordelen verbonden aan het zich financieren via participatieve platformen. De snelheid en eenvoud van de administratieve procedures zijn positieve punten van een dergelijke financiering. Maar er is ook een marketingbenadering die parallel met deze fondsenwervingscampagne kan worden geïmplementeerd.
Naast de financiële kant die deze participatieve leningsplatformen aanbieden, zorgen ze immers ook voor een niet te verwaarlozen visibiliteit. Door via deze sites een financieringsdossier in te dienen, kan de gemeenschap van investeerders die op de site al aanwezig is een nieuw hotelmerk ontdekken. Zo kan men zich immers richten tot potentiële klanten en nieuwe markten aanboren. En dat zelfs als de investeerder niet heeft deelgenomen aan het project, aangezien dit laatste vóór de fondsenwerving werd voorgesteld.
De hotelsector heeft er dus alle belang bij om zich over deze nieuwe financieringswijze te buigen voor de financiering van zijn groei en zijn ontwikkeling.
Voor meer informatie neem contact op met onze partner.