Ontdek hier het geheim om op korte tijd op de hoogte te zijn van alle nieuwsmedia binnen jouw interesseveld: Google alerts
Ondernemers zijn ten allen tijde op de hoogte van alle actualiteit en nieuwsartikels betreffende hun sector, hun doelgroep, hun concurrenten, hun product, hun bedrijf, de markt, een nieuw product, trends of cliënteel waar zij mee in contact komen. Maar hoe doen zij dat? Nemen zij elke dag een uur lang alle nieuwsmedia door? Ontdek hier hun geheim: Google alerts.
Google Alerts bestaat sinds 2008 en is een gratis service van Google. Deze dienst geeft jou meldingen van interessante content op het internet, waarvan jij vooraf hebt ingesteld op welke zoektermen Google moet letten. Je krijgt in je inbox een e-mail met daarin een link naar de desbetreffende website.
Wat heb je nodig om Google alerts in te stellen? Simpel: een Google account met een Gmail-adres. Dit e-mailadres kan je persoonlijk e-mailadres zijn of het e-mailadres van je bedrijf.
Ga naar de volgende website: https://www.google.be/alerts. Je komt op het startscherm ‘Meldingen’ terecht. Je vult in het tekstvak een gewenste zoekopdracht in, het trefwoord waarover je meldingen wenst te ontvangen: je bedrijfsnaam, je bedrijfswebsite, een andere term dat je bedrijf typeert… . Indien je enkel artikels wil lezen met de exacte schrijfwijze (“de Zon”), plaats je dubbele aanhalingstekens bij je zoekterm. Gebruik, indien nodig, ook trefwoorden in andere talen.
Een voorbeeld: Je bedrijf heet Immokantoor “De Zon”. Dan typ je als zoektermen: “de Zon”, www.immodezon.be, immo, immokantoor. Typ ook de namen van het bedrijfsprofiel op sociale netwerksites in. Rechts onderaan krijg je voorbeelden van resultaten naar aanleiding van je zoekopdracht. Zo kan je controleren of je de juiste trefwoorden hebt gebruikt.
Je klikt op de knop ‘Opties weergeven’. Hier kan je het volgende kiezen:
- Hoe vaak je meldingen krijgt;
- De soorten bronnen die je te zien krijgt (nieuws, blogs, video’s, …);
- In welke taal de meldingen moeten zijn;
- Uit welke regio de artikels afkomstig moeten zijn;
- Naar welk e-mailadres de meldingen moeten moeten worden of indien je gebruik wil maken van RSS-feed;
- Of je alle resultaten of enkel de beste resultaten wil krijgen.
Je klikt dan op ‘Melding maken’. Je ziet de zoekterm bij ‘Mijn meldingen’.
Je kan ook je meldingen bewerken. Klik op het potlood (‘Wijzigen’) of de vuilnisbak (‘Verwijderen’). Wijzig de zoekopdracht of de optie. Klik op ‘Melding updaten.’
Als je de wijze waarop je meldingen wil ontvangen, wil veranderen, klik je op het tandwiel (‘Instellingen’) bij ‘Mijn meldingen’.
Ben je iemand die bewust geen actualiteit volgt omdat je dan te veel negatieve prikkels binnen krijgt? Met deze dienst zit je niet bovenop het nieuws, maar enkel op de ontwikkelingen binnen jouw interessegebied. Als jouw interesse uitgaat van ‘Mindful ondernemen’, kan je daarvoor een alert instellen en krijg je alleen artikelen over dit onderwerp binnen. Je kan ook de frequentie van de meldingen aanpassen naar wekelijks of maandelijks.
Voordelen:
- Hou naast de media, de trends en de markt ook de concurrentie en je online reputatie in de gaten.
- Krijg meer inspiratie voor je blogberichten.
- Geniet van een expertstatus door je kennis van actuele onderwerpen.
- Het scheelt een hoop zoekwerk
- Deze dienst maakt gebruik van ongeveer 400 nieuwsbronnen.
- Je kan tot 1000 meldingen instellen.
Wil je naast deze tip nog andere tips ontvangen voor jouw onderneming tijdens een gesprek? Maak een afspraak met ons.