Je beroepskosten ingeven als aftrekpost op je belastingbrief, het loont zeker de moeite. Je hebt er alle belang bij om het onderste uit de kan te halen.
Je woning kan je ingeven als beroepskost. Het gebruik van bureauruimte in het eigen huis mag je inbrengen, dat wil zeggen een deel van de aankoopwaarde, energieverbruik, huur of interest, etc. Hoeveel dit concreet is, hangt af van verschillende factoren: hoe vaak je van thuis uit werkt en hoe groot de bureauruimte is ten opzichte van het hele huis (de verhouding van de beroepsmatige ruimten op de totale bewoonbare oppervlakte). Dit kan ook als huurder, maar verhuurders verbieden dit meestal aangezien de verhuurder in dat geval zwaarder belast wordt.
Volgende kosten kan je inbrengen als beroepskosten:
- Doorlopende kosten: een deel van verwarming, elektriciteit, brandverzekering, poetskosten, herstelling en onderhoud, … Hiervoor moet je ook de verhouding van je bureauruimte ten opzichte van de totale bewoonbare oppervlakte bepalen.
- Bureelkosten: kleine bureelbenodigdheden mag je meteen boeken als kost, grote aankopen (computer, GSM, printer, fax, …) moet je afschrijven.
- Huurkosten van zowel de eigen woning (ook hier enkel van de bureauruimte) als de tweede woning. Als de werkgever van je vraagt dichter bij je werkt te komen wonen of je zelf kiest om een lange pendel te vermijden, dan vallen deze kosten onder beroepskosten. Daarover zijn wel reeds geschillen voor de rechtbank gebracht. Leg dit dus zeker schriftelijk vast. Daarbij komt ook dat de kosten, die je maakt in de tweede woning, maar bespaart in de eerste (water, gas elektriciteit), niet mee mogen worden afgetrokken.
- Eigen woning: we onderscheiden hierin 2 onderdelen:
- Aankoopbedrag van de woning: dit bedrag kan je afschrijven over 33 jaar, als deze aankoop minder dan 33 jaar geleden plaatsvond (rekening houdend met het beroepsgedeelte). Enkel de waarde van het gebouw mag bekeken worden als beroepskost, niet de waarde van de grond. Maak een schatting van de verhouding van beide waarden. Weet dat de grondwaarde van bebouwd grond lager ligt dan de grondwaarde van een braakliggend terrein.
- Hypotheekintresten: het beroepsgedeelte van je intrestkosten kan je ook eenmalig (beroepskosten of in het stelsel van woonbonus) in rekening brengen als je een hypotheeklening afbetaalt. Bij de beroepskosten is dit wel het voordeligst. Let op: enkel de intrestkosten, niet het gedeelte dat overeenkomt het met terugbetalen van het geleende bedrag.
Let op bij dubbel gebruik. Bepaalde kosten die jouw werkgever vergoedt, mag je niet nogmaals claimen als werkelijke beroepskosten.
Wil jij weten welke kosten in jouw geval je kan aftrekken als beroepskost? Maak een afspraak met ons.