Personal Branding, zet jezelf in de markt.

Home » Blog » Personal Branding, zet jezelf in de markt.
31 mei 2019
Zelfstandigen en KMO - Ondernemersbegeleiding

Personal Branding, zet jezelf in de markt.

We zijn bang om onszelf te laten zien of horen. We denken dat we gauw als ‘arrogant’ beschouwd worden. We willen onszelf onzichtbaar maken. Herken je jezelf of iemand uit je directe omgeving hierin? 

Bescheidenheid is een kwaliteit, maar de valkuil zit hem erin om té bescheiden te worden en onzichtbaar te worden. Jezelf tekort doen heeft een negatief effect op jouw zelfvertrouwen en eigenwaarde. De uitdaging is om jezelf te profileren, om opgemerkt te worden, om jezelf te laten zien én horen, op een manier die bij jou past. Let op: de andere zijde van onzichtbaarheid is arrogantie, wanneer je te ver gaat in het jezelf profileren. 

Bevraag jezelf hoe jij je kan laten zien/horen op jouw eigen manier. Schat jezelf in naar waarde, zodat jij een positieve impact kan hebben op jezelf en jouw omgeving. We spreken over Personal Branding. Ontdek waar jij voor staat en wat jouw toegevoegde waarde is binnen jouw omgeving. Kijk goed naar jouw passies, jouw drijfveren en jouw unieke eigenschappen. Deze maak je met Personal Branding zichtbaar. Daar zijn vele manieren voor. 

Het gezegde “kleed jezelf voor de baan die je wil, niet voor de baan die je hebt” geldt nog steeds. Iemand met een verzorgd uiterlijk geeft een verzorgde eerste indruk. Deze indruk kan van belang zijn bij het ontmoeten van nieuwe en interessante contacten. 

Het internet is een bruikbare tool om jezelf te onderscheiden. Naast het informatie opzoeken, verschillende producten en diensten vergelijken en het communiceren met anderen, kan je het internet ook gebruiken om een identiteit te creëren. Denk maar aan de vele profielen op sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, … . Hoe je jezelf kenbaar maakt en voorstelt op het internet is belangrijk voor jouw Personal Branding. Het internet is ook een goede manier om in contact te komen met mensen aan de andere kant van de wereld die hetzelfde beroep uitoefenen als jij. Het biedt jou de mogelijkheid om de wereld te laten weten wat jij doet, aar je voor staat en waarin jij uniek bent. 

Personal Branding vraagt een grote dosis lef en moed en is daarom niet voor iedereen gelegd. Je laat jezelf zien. Je creëert je eigen weg en jij bepaalt welke richting dat pad uitgaat. Je zegt enkel ‘ja’ tegen dingen die echt bij jou passen. Je creëert zelfvertrouwen en gaat je angsten te lijf. 

Wil je vandaag die ene aantrekkelijke speler zijn op de arbeidsmarkt? Dan is het handig jezelf te kunnen onderscheiden en een meerwaarde te bieden dan de restDe arbeidsmarkt van vandaag verschilt gronding dan die van een generatie geleden. Naast kennis komen kwaliteiten zoals creativiteit, empathie en teamspirit op het voorplan te staan. Je CV moet nu een uitgebreide lijst aan werkgevers en ervaring bevatten. Ook de relatie van werknemer tot werkgever en omgekeerd is veranderd. Het individu krijgt nu meer een centrale plaats.  

Jezelf onderscheiden op basis van je kwaliteiten is niet meer voldoende. Werkgevers zijn op zoek naar het verhaal dat jij vertelt. Personal Branding leert je je talenten zichtbaar te maken, zodat jij jezelf onderscheidt van de rest. Personal Branding vormt de grootste zekerheid in je (zoektocht naar) succes, vandaag en morgen.

 

Wat is Personal Branding?

Personal Branding ontstond eind vorige eeuw in de VS. In 1997 gebruikte Tom Peters, een managementgoeroe, als eerste de term ‘Personal Branding’. De voorbije jaren heeft Personal Branding zich verder ontwikkeld en dat heeft miljarden mensen geholpen bij de verwezenlijking van hun persoonlijke doelen. 

Personal Branding is een methode die jou kan helpen om jouw professionele doelen te verwezenlijken. Die doelen verwijzen naar datgene wat jouw diepste wens is en waarvoor jij het gevoel hebt dat je op deze planeet rondloopt. Het verwijst naar je missie. Deze methode begint met zelfkennis en het doen van zelfonderzoek. Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je zakelijk en privé wilt bereiken en wat je levensdoel is. Je moet weten wat je kunt en wat je leuk vindt. 

Ontdek je eigen talenten, versterk deze talenten en maak deze zichtbaar aan de buitenwereld. We doelen hier echter niet op ‘jezelf als product verkopen’, maar eerder ‘jezelf als merk tonen aan de buitenwereld, zodat de wereld jou vertrouwt/definieert als een goed merk’. Het is een instrument dat helpt om jouw persoonlijke doelen te realiseren. Door deze inzichten, tips en ideeën in de praktijk om te zetten laat je aan mensen zien wie je bent, waar je voor staat en waarvoor ze een beroep op jou kunnen doen. 

Het houdt in dat je anders naar jezelf leert kijken. Je zoekt jouw positie binnen anderen die hetzelfde beroep uitoefenen. Jij zoekt echter verder naar wat jou onderscheidt van die anderen. We noemen dit het ‘persoonlijk leiderschap’: meester worden van je eigen leven en loopbaan. 

Deze methode laat je daarnaast nadenken om een antwoord te vinden op volgende vragen:  

  • Wie ben ik? 
  • Waarin ben ik anders dan de anderen? Wat onderscheidt mij? 
  • Wat zijn mijn talenten? 
  • Wat is mijn missie in het leven? 
  • Hoe zien anderen mij? 
  • Gedraag ik me privé anders dan op het werk? 

    Een positieve levenshouding van jou beïnvloedt anderen in je omgeving. Op hun beurt gaan zij jou inspireren en motiveren om te werken aan jouw Personal Branding. Jouw zelfvertrouwen neemt dan toe. Het is een zichzelf sterkend proces. Door jouw Personal Branding uit te dagen, ontstaat er een keten van positieve veranderingen, niet alleen mentaal in je geest maar ook fysiek in je lichaam. Als je minder stress ervaart, ervaar je ook minder lichamelijke klachten daarvan. 

    Je voorkomen zegt veel over wie jij bent. Zorg ervoor dat je altijd verzorgd en representatief uitziet. Je kan maar één eerste indruk maken. Mensen die zorg besteden aan hun uiterlijk, hebben een grotere kans van slagen. Wees trouw aan jezelf en creëer je eigen stijl. 

     

    Het belang van Personal Branding 

    We hebben exact slechts vier seconden nodig om iemand in een hokje te duwen en een etiket op iemands hoofd te kleven. Meestal gebeurt het onbewust. We kleven veel te graag etiketten op andermans hoofd. Je houding en gedrag hebben immers een invloed op anderen, hoe je overkomt op hen. Personal Branding maakt je bewuster van hoe anderen jou zien. Bepaal daarom zelf in welk hokje jij terecht komt. Leer hoe je hun beeld over jou kan wijzigen zodat het weerspiegelt wie jij werkelijk bent. Werk met andere woorden actief aan je Personal Branding. 

    Nanton & Dicks (2011) hebben zes belangrijke tips geschreven die om jouw Personal Branding te versterken:  

    De beste Personal Brands zijn… 

    - geloofwaardig; 
    - zichtbaar; 
    - spreken het juiste doelpubliek aan; 
    - tonen hun expertise; 
    - tonen hun persoonlijkheid; 
    - laten een blijvende indruk na. 

    Bedrijven gebruiken voortaan hun langetermijnvisie en creëren een positief werkgeversimago om zich te wapenen in de 'war for talent', het aantrekken en vooral: het behouden van getalenteerd personeel. Het zogenaamde ‘employer branding is sinds de opkomst van sociale media alleen maar waardevoller geworden. Werknemers en -zoekenden laten zich immers leiden door de bedrijfsinformatie die zij kunnen terugvinden op het internet en sociale media. 

    Personal branding is jezelf zien als een merk. Het is onnodig om jezelf gaan verkopen of jezelf opnieuw aan te passen aan elke situatie. Een duidelijke en consistente profilering van jouw unieke identiteit om een sterke en zichtbare positie op te eisen op de markt, daar gaat het om. Bedenk welk type persoon jij probeert te bereiken met je berichten en gebruik deze informatie om jouw berichtgeving verder te verfijnen.

    Personal Branding biedt een antwoord aan ondernemers die… 

    • Het pad van het zelfstandig ondernemerschap willen bewandelen; 
    • In hun job op zoek  naar persoonlijke ontwikkeling; 
    • Een burn-out willen voorkomen of bestrijden; 
    • Van job willen veranderen; 
    • Werken aan een succesvolle toekomst; 
    • Hun ‘persoonlijk leiderschap’ verder willen ontwikkelen; 
    • Zich focussen op wat zij als persoon te bieden hebben en daarvoor een markt creëren.

     

    Veelgemaakte fouten bij Personal Branding 

    1. De focus ligt te veel op taken (en niet op jou als persoon)

    Wanneer we onze Personal Branding gebruiken in de geschreven taal, gaan onze gedachten vaak meer naar de taken en niet naar de persoon. Denk maar aan vakjargon zoals rapporteren, budgetteren, systeeminrichting, enzovoortDat zegt niets over jouw Personal Branding. Je bent veel meer dan het to do-lijstje aan taken die je dagelijks uitvoert. Denk diep na en zoek uit hoe je jouw Personal Branding kan inzetten in brief, e-mail, sociale media, … . Het gebruik van de ik-boodschap is hierbij van belang: “Ik lees graag boeken in mijn vrije tijd. Momenteel lees ik dit boek … ” 

     

    1. Je schept op met jouw trofeeën

    Het is verleidelijk om op te scheppen dat je een geweldige opleiding of werkervaring in een uitmuntend achter de rug hebt, bv. iemand die zegt ‘Ik heb een jaar aan Harvard gestudeerd’. Je was vast niet de enige student aan die universiteit. Jouw persoonlijke verhaal is zoveel meer dan een opleiding en werkervaringen. Het vertelt niets over jouw karakter, jouw kwaliteiten en de dingen waarvoor jij staat. Wat maakt jou tot wie je bent, los van je studie en je voormalige werkgevers? 

     

    1. Je typeert jezelf te neutraal

    Veel sollicitanten trappen in de valkuil om zichzelf veel te neutraal te omschrijven: “resultaatgerichte werkkracht met een sterke teamspirit”. Dat moet je vermijden. Werkgevers en selectiekantoren krijgen zo honderden brieven en e-mails binnen per dag. Daarom is jouw persoonlijk verhaal hierbij van belang: een kans dat je uitspringt en je vervolgens wordt uitgenodigd voor een gesprek.  

     

    1. Je doet jezelf beter voor dan je werkelijk bent 

    Lovende termen zoals ‘strategisch’, ‘deskundig’ en ‘loyaal zijn tegenwoordig veel van hun kracht verloren. Vertel liever een verhaal over wat jij reeds hebt bereikt in je leven en laat jouw potentiële werkgever bepalen welke adjectieven op jou van toepassing zijn. 

     

    1. Je drukt je te abstract uit

    Abstracte verhalen zijn uit den boze. Selectiekantoren en HR-managers hebben dan geen idee wat je bedoelt met het feit dat ‘je complexe problemen oplost’. Een potentiële werkgever wil zelf die beoordeling maken van jouw acties. Geef hem daartoe de kans. 

     

    Conclusie: vertel jouw persoonlijk verhaal.

    Gebruik de ik-boodschap en schrijf in een aantal regels een verhaal over waar jij vandaan komt en wat jij belangrijk vindt in het leven. Dat verhaal vat je samen. Vermijd vakjargon. Doe jezelf niet beter voor dan je werkelijk bent. Druk jezelf uit als mens. Dat is waarnaar werkgevers op zoek zijn. ‘Brand’ jezelf als mens met jouw geschiedenis en visie.

    Het internet als je visitekaartje 

    Tegenwoordig is het veel gemakkelijker om het doelpubliek te bevragen Met de opkomst van de vele sociale netwerksites, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn, is er een goedkoper platform ontstaan waar men continu kan communiceren met de beoogde doelgroep. Dit biedt ook mogelijkheden voor jouw Personal Branding. In dit deel behandelen we 3 verschillende platformen: een website, Twitter en LinkedIn. 

    • Jouw persoonlijke website 

    Jouw persoonlijke website is een goede start voor jouw personal brandingactivteiten op het internet. Op deze internetpagina schrijf je niet alleen jouw biografie en alles wat je geschreven of gedaan hebt, maar zet je ook links naar bv. je sociale netwerken. Bedenk eerst waar je de website voor wil gebruiken. Het begint met een duidelijk idee. Ga je vaak blogberichten plaatsen? Wil je eerder een eenvoudige webpagina met jouw contactgegevens? Eenmaal het doel van de website in gedachten, kan je verder bepalen hoe de website er uit moet zien. Om zo’n website te maken, kan je kiezen of je dat werk uitbesteedt en een webdesigner inhuurt om het werk voor jou te doen. 

    Registreer jouw persoonlijke merknaam als domeinnaamSommige mensen gebruiken hun voor- en/of achternaam, een woord of een zin om hun persoonlijk merk te vertegenwoordigen. Het is het beste om iets te kiezen dat meteen doet denken aan waarvoor jouw persoonlijk merk voor staat. Zoek op of deze domeinnaam niet al is gekozen en koop hem dan aan.  Klik hier om na te gaan of je domeinnaam nog beschikbaar is.

    • Bouw een publiek (community) op met Twitter 

    Twitter is een geweldig communicatieplatform voor het delen van jouw expertise en het opbouwen van een publiek (community). Door elke dag maar een paar minuten te besteden aan het delen van links en gesprekken met mensen op Twitter, bereik je langzaam aan een groter doelpubliek. Met dat publiek kan je in interactie gaan en content delen. Het grootste deel van je tijd op Twitter zal je besteden aan interactie met je publiek en het delen van content uit andere bronnen. 

    Gebruik op Twitter jouw persoonlijke merknaam die je ook gebruikt op alle andere online platforms. Als iemand jouw naam opzoekt, vindt hij sneller al jouw online identiteiten als deze dezelfde naam dragen. Op Twitter kan je in 160 tekens een beschrijving van jouw persoonlijk merk typen. Dat moet voldoende zijn om jouw merk te beschrijven. 

    • Maak gebruik van je LinkedIn-netwerk  

    LinkedIn heeft in het verleden reeds zijn nut bewezen voor het versterken van een persoonlijk merk. Ook al wordt deze sociale netwerksite vaak gebruikt door werkzoekenden, voor werkzame mensen is dit evenveel een troef.  

    Onder de naam van je LinkedIn-profiel kan je je beschrijving kwijt. Zie deze beschrijving als een elevator pitch. Je moet je publiek boeien met het verhaal dat beschrijft wie jij bent, wat je doet en waarom het hen iets kan schelen. Het is belangrijk om hierin een aantal professionele trefwoorden te schrijven zonder in de valkuil van vakjargon te vallen. LinkedIn maakt het mogelijk in 2000 karakters een diepgaande uitleg te geven van jouw personal branding. 

    Onder de kop “Specialiteiten” kan je veel trefwoorden toevoegen die jou zullen helpen om in de LinkedIn-zoekresultaten van anderen te verschijnen. 

    De waarde van LinkedIn zit in de connecties die jij maakt. Connecties zijn belangrijk omdat je je zo dichter bij je doelpubliek komt en weet waar je doelgroep om geeft. Gemeenschappelijke connecties kunnen deuren openen naar nieuwe, even interessante connecties. Maak voor jezelf de gewoonte om mensen uit te nodigen om aan je netwerk toegevoegd te worden na een persoonlijke kennismaking in het echte leven, vaak op zakelijke evenementen en conferenties. 

    Sluit je aan bij je collega's in LinkedIn groepen. Deze groepen zijn een geweldige plek om nieuws en trends te ontvangen binnen die sector. Sommige groepen zijn niet publiekelijk toegankelijk. Je kan door een uitnodiging van een groepslid lid worden van deze groep. In deze groepen  vinden discussies plaats en carrièrekansen die gedeeld worden over de hele wereld. 

    Sociale media gebruik je als middel om een doel te bereiken. Wees ervan bewust dat de connecties die je maakt op LinkedIn, samen met het aantal volgers die je verzamelt op Twitter, eigenlijk relaties zijn. Toch vormen deze relaties een belangrijke verbinding met je publiek en de basis van elke personal branding. Dat is de duidelijkste weg naar professioneel en persoonlijk succes in het huidige, nieuwe internettijdperk. 

     

    Hoe wij kunnen helpen met jouw Personal Branding?

    Personal Branding is onderdeel van de ondernemersbegeleiding die Het Financieel Huis aanbiedt. 

    Neem contact op met ons voor meer informatie. 

    Bronnen: 

    Gepost door: stijn