Valkuilen voor de starter (2)

Home » Blog » Valkuilen voor de starter (2)
29 okt 2019
Zelfstandigen en KMO - Opstartbegeleiding

Valkuilen voor de starter (2)

De starter moet altijd als ondernemer uitkijken voor valkuilen.

Er zijn 101 redenen waarom startups het niet zullen halen. Als je de trefwoorden “starters valkuilen” googelt, krijg je al meer dan 57.000 resultaten op je beeldscherm.

Maar wat als ik jou vertel dat jouw startup meer kans op slagen heeft door rekening te houden met deze valkuilen? Hou deze gevaren ten allen tijde in het achterhoofd en lees hieronder hoe je deze kan vermijden.

 

Je bent niet geschikt voor het zelfstandig ondernemerschap

Een heel harde vaststelling, doch moeten we deze valkuil onder ogen durven zien. Daarom moet je eens diep nadenken over de bovenstaande stelling. Er wordt wel eens beweerd dat “ondernemer zijn” in je bloed moet zitten en dat je “het hebt of het niet hebt”. We kunnen wijzen op een aantal kenmerken die een goed ondernemer moet bezitten en toch veel mensen over beschikken. Een goed ondernemer is creatief, kritisch, stressbestendig, beschikt over doorzettingsvermogen en karakter, moet kunnen omgaan met risico’s en oog hebben voor opportuniteiten in de markt.

Toets jezelf af aan bovenstaande criteria en spreek erover met je mentor of met een coach. Wil je graag met iemand van ons team hierover sparren? Dat kan ook. Neem in dat geval contact op met ons.

De financiële risico's voor ondernemers

Een financieel evenwicht is, zeker als starter, belangrijk. Met enkele vuistregels vermijdt je onnodige zorgen op dat vlak. Ten eerste: ken je break-even punt van jouw bedrijf. Weet hoeveel inkomsten je nodig hebt om alle kosten te dekken. Ten tweede: volg je facturen nauwkeurig op door vanaf dag één met dezelfde, helder betalingstermijn te werken en automatische betalingsherinneringen in te stellen. Klanten die te laat of niet betalen zijn een bedreiging voor het financieel evenwicht van jouw onderneming. Maak daarom meteen werk van een scenario voor het invorderen van onbetaalde facturen.

 

Te weinig begeleiding tijdens de opstart of daarna

Veel starters laten zich te weinig adviseren of gaan niet op zoek naar een mentor binnen hun sector. Ze hebben gebrek aan fiscale, juridische en boekhoudkundige kennis. Een boekhouder en een bank alleen om je zaak op te starten, is te weinig en slechts een klein deel van het ondernemerschap. Begeleiding is essentieel bij de start en uitbouw van je onderneming. Een goede boekhouder geeft, naast het in orde brengen van je boeken, ook een degelijke begeleiding in de groei van je onderneming. Naast boekhouders, banken, adviseurs en UNIZO geeft ook Het Financieel Huis jou een begeleiding voor startende ondernemers.

 

Er zijn te hoge vaste kosten

Veel starters investeren duizenden euro’s voor ze één product hebben verkocht. Denk maar aan bedrijfslokalen, -wagens en gesofisticeerd bureaumaterieel. De vaste kosten, die niet gekoppeld zijn aan het verkoopvolume, lopen daardoor hoog op. Hoe lager deze vaste kosten zijn, hoe lager je break-even punt (de te realiseren minimumomzet om geen verlies te maken). Probeer daarom in het begin van je zaak de hoge, terugkerende, vaste kosten te vermijden.

 

Je bent te enthousiast over je eigen product of dienst

Een enthousiaste en gepassioneerde startende ondernemer is belangrijk voor de promotie van zijn eigen product of dienst. Toch moet je ook er eens naar kijken met een andere bril. Niet iedereen zal je passie delen en niet iedereen zal even enthousiast reageren op je aanbod aan diensten en/of producten.

Leg je product voor aan een neutraal persoon die je advies kan geven, zoals een mentor of een coach. Doe ook een marktonderzoek om te zien hoe je doelpubliek reageert, liefst voor de lancering van je aanbod.

 

Je volgt de markt niet & je onderhoudt je relaties niet.

Eens je product eindelijk op de markt gelanceerd is, merk je plots dat de concurrentie enkele weken geleden al een vernieuwen product in je branche succesvol heeft gelanceerd. Of er is een nieuwe concurrent aanwezig op de markt. Kijk dan goed wat jij extra kan doen om klanten te helpen en aan te trekken. Zorg dat mensen bij jou komen voor je kwaliteit, je service, je klantvriendelijkheid, … Zelfs dat kleine tikkeltje extra, zoals je glimlach of je enthousiasme, kan soms al genoeg zijn en is goedkoper dan een prijzenoorlog te starten.

Je haalt ook veel voordeel uit goed onderhouden relaties, zowel bij de klant als bij leveranciers. Geef je huidige klanten voldoende aandacht door ze op te bellen en te vragen of ze nog ergens mee zitten of dat je hen kan helpen. Je krijgt hierdoor heel wat waardevolle informatie die je kan gebruiken in de toekomst. Een goed onderhouden relatie met leveranciers kan helpen bij de onderhandeling voor een langere betalingstermijn, indien dit nodig is.

 

Roddelen over de concurrentie is uit den boze!

Wanneer je begint te roddelen over een concurrerende ondernemer of bedrijf, ervaar jij misschien wel een gevoel van samenhorigheid. Maar op de lange termijn levert kwaadspreken over anderen niets dan nadelen op. Het afkraken van anderen in jouw branche is volstrekt overbodig. Onthoudt: roddelen keert zich altijd als een boemerang in je gezicht terug. Een gesprekspartner zal op een bepaald ogenblik zich ook afvragen wat jij roddelt over hem. Laat dat nu het omgekeerde effect zijn.

Wees liever goed in wat je doet, lever de kwaliteit en service die je belooft, dan zullen jouw referenties en werkzaamheden voor zichzelf spreken. Als je de concurrentie dan toch beter af wil zijn, richt je dan liever op waarin jij je van de concurrentie onderscheidt.

Heb je na het lezen van dit stuk nog vragen? Neem dan zeker contact op met ons!

Gepost door: vincent