De startende ondernemer wil zo snel mogelijk de markt op en zien hoe het doelpubliek reageert op zijn nieuwe, innovatieve dienst of product.
Vooraleer je van start kan gaan, moet je door verschillende processen. Die processen kosten tijd. Het is belangrijk om daarin stil te staan wat de valkuilen zijn achter het beginnen ondernemen. Wij sommen er enkele voor jou op.
Alleen netwerken als het jou uitkomt
Dee manier van netwerken levert uiteraard weinig op. Na maanden je gezicht nog eens laten zien op evenementen of op social media, zoals LinkedIn of Twitter, en opeens je contacten met verzoeken en uitnodigingen bombarderen nu je iets van hen nodig hebt? Ik geef het jou op een gehandtekend briefje: de kans op positieve respons is nihil.
Netwerken kost tijd en energie en is een continu proces, maar je haalt er zoveel meer voordeel uit als je je relaties onderhoudt. Plan voor het netwerken dan ook regelmatig voldoende tijd in.
Niet weten met wie je te maken hebt
Als je op een event met een onbekende persoon voor het eerst praat, is het heel normaal te informeren naar wat hij doet en hoe lang zijn bedrijf al bestaat. Maar voor je die persoon nadien opbelt of een bericht via de social media stuurt, moet je toch even je huiswerk doen. Wat is het doel van de connectie? Waarom neem je juist met die persoon contact op? Wat is zijn meerwaarde voor jullie contact? Des te sneller kom je zo tot de kern en maak je samen vervolgafspraken. Ook een follow-upmail of -bericht is geen overbodige luxe, maar overdrijf het niet.
Een vriendschappelijke samenwerking
Ondernemers durven al eens samen te werken op basis van vriendschap, op basis van de persoonlijke klik tussen hen beiden. Vriendschap is natuurlijk belangrijk, maar niet per se ideaal voor de zakelijke klik. Zoek juist naar partners buiten je eigen sociale netwerk, bijvoorbeeld op netwerkevents.
Weinig durf
Je product of dienst verkoopt zichzelf niet. Dat is een feit waar iedere ondernemer mee moet omgaan. Hoe je daarmee omgaat, is voor ieder product/dienst en ook iedere ondernemer anders. Ben je eigenlijk wel zeker van je eigen product of dienst? Mocht die onzekerheid je plots overvallen, zijn er een aantal dingen waarop je kan terugvallen en jou de nodige zekerheid geven.
Stap op klanten af, doe een marktonderzoek en overtuig je doelpubliek van jouw dienst of product. Ook al ben je zelf misschien er niet zeker van, het enthousiasme van de mensen spreekt vaak boekdelen. Als je ziet hoe enthousiast mensen reageren, wordt je vanzelf zekerder van je eigen stuk. Maar ook als het niet meteen lukt: geef niet op! Ondernemen is immers een kwestie van durven, doen en doorzetten. Een mentor kan jou zeker ook wat zekerder maken. Neem eens contact op met ons en wij brengen je in gesprek met de juiste mentor voor jou.
Met de stroom meegaan
Een simpele rekensom: hoeveel is 1 + 1. Als ondernemer moet je 3 antwoorden, want jij onderscheidt jezelf immers van de rest, van de concurrentie. Wees uniek!
Waarom een idee kopiëren zonder enige verbetering aan te brengen of naar je eigen hand te zetten? Dat biedt weinig meerwaarde naar toekomstige klanten toe.Het lijkt logisch, daarom niet minder evident. Ondernemen op basis van een eigen idee is goed. Je idee verbeteren is zelfs nog beter.
Maak daarom van jouw idee een succesverhaal door er iets van te maken waar jij als ondernemer 100% achterstaat en dat onderscheidend is van de rest.
Een gebrek aan visie tonen
De langetermijnvisie is al van bij de opstart van je zaak belangrijk. Dan ben je voornamelijk bezig met het product of de dienst op de markt te brengen, maar de focus op commercialisatie ligt vaak op korte termijn. Hoe zie jij jouw bedrijf in de toekomst? Wat wil je op termijn bereiken? Welke acties moet/wil jij ondernemen om je einddoel te bereiken? Deze vragen lijken misschien in het begin een ver-van-mijn-bedshow, maar zullen je doel en de stappen ernaar duidelijk stellen. Deze vragen worden trouwens ook vaak gesteld op netwerkevents.
Heb je na het lezen van dit stuk nog vragen? Neem dan zeker contact op met ons!