‘Starten’ en ‘ondernemen’ zijn twee werkwoorden, die samen heel wat valkuilen met zich meebrengen.
In dit artikel willen we graag enkele veelvoorkomende valkuilen onder de aandacht brengen, zodat jij straks met deze tips in het achterhoofd de valkuilen kan omzeilen.
Liegen of overdrijven
Je hebt als starter heel wat minder ervaring dan een reeds gevestigde concurrent. Dat is zeer logisch. Gelukkig zijn er nog andere manieren om klanten of leveranciers te overtuigen van jouw kunnen. Wat echter nooit door de beugel kan is liegen (of de waarheid mooier maken dan hij in werkelijkheid is). Of het nu over eerdere opdrachten gaat of over specifieke vaardigheden die je minder beheerst dan je zelf beweert, liegen is not done.
Onthoud: de waarheid komt altijd aan het licht. Dat is een waarheid als een koe. Als de waarheid boven tafel komt, ben je niet alleen die ene klant, maar ook zijn gehele netwerk kwijt. Je zal ook daarin bekend staan als een onbetrouwbare partij.
Fixeer en positioneer je liever op jouw positieve punten. Leg de nadruk op wat jij voor de klant kan betekenen. Wees eerlijk over het eventuele gebrek aan ervaring. Het voorkomt veel schade, geloof me vrij.
Je komt te opdringerig over.
Je wil je bestaande netwerk onderhouden. Dat kan simpel door een ‘follow-up’-mail of telefoontje. Maar overdrijven is uit den boze. In één week vijf mails sturen met de vraag of iemand al heeft gekeken naar jouw vraag, voorstel of project is wellicht wat overdreven. Het geeft de ontvanger een opgejaagd gevoel en doet jou wanhopig overkomen. Onthoud dat netwerken om de gunfactor draait: mensen willen je helpen, maar zijn hier niet toe verplicht. Als iemand afwijzend reageert of je e-mail negeert, concludeer dan dat een samenwerking er niet in zit. Bekijk de andere mensen in je netwerk hoe zij jou kunnen helpen.
Je maakt onduidelijke afspraken
Klanten, zakenpartners, leveranciers of investeerders hebben mondelinge toezeggingen gedaan, maar komen deze niet na. Leg daarom afspraken duidelijk vast op papier en laat deze ondertekenen. Zorg ervoor dat de voorwaarden voor alle partijen duidelijk zijn.
De voorraad is te groot of te klein.
Onderzoek de omloopsnelheid van je product of dienst. Een te grote voorraad kost veel geld en een te kleine voorraad geeft leveringsproblemen en later klachten.
Alles zelf en tegelijk willen doen is nooit een goede start.
Een startende ondernemer heeft het gevoel de wereld aan te kunnen. Maar geen enkele succesvolle firma bestaat uit slechts 1 persoon die alles 100% zelf doet. Waar ben jij expert in? Wat zijn jouw talenten? Welke taken kan je uitbesteden aan anderen? Neem de tijd om dit goed uit te zoeken.
Je bent of wil actief zijn in een sector die niet de jouwe is.
Bij het najagen van een nieuwe markt of een te uiteenlopend aanbod van producten en diensten, krijgen veel ondernemers te maken met onaangename verrassingen die hun bedrijf ten onder doen gaan. Een gouden regel: hou je steeds aan je ‘core business’ of je basisactiviteit(en).
Als je focus in tien verschillende domeinen van je onderneming tegelijk nodig is, verlies je al gauw de controle. Besteed liever enkele zaken/domeinen uit die jij niet goed kan. Kan je gebruik maken van subsidies van je KMO-portefeuille? Zoek dit grondig uit. Dit kan jou veel geld besparen aan bijscholing. Misschien is een partnerschip met Het Financieel Huis wel een oplossing?
Heb je na het lezen van dit stuk nog vragen? Neem dan zeker contact op met ons!