Waarom kiezen ondernemers voor een mentor?

Home » Blog » Waarom kiezen ondernemers voor een mentor?
24 jul 2019
Zelfstandigen en KMO - Ondernemersbegeleiding

Waarom kiezen ondernemers voor een mentor?

Wist je dat bijvoorbeeld Richard Branson, Warren Buffett, Mark Zuckerberg en zelfs Bill Gates hun wereldwijde successen mee te danken hebben aan hun mentor? Een mentor is met andere woorden een succesformule voor groei.

Waarom kiezen ondernemers voor een mentor?

Een (startende) ondernemer zit continu met vragen en twijfels en heeft nood aan een klankbord. Een peter of meter. Een ervaren ondernemer. Ze zoeken mentoren waarmee ze over verschillende onderwerpen aangaande hun bedrijf kunnen discussiëren. Een mentor die het beste in jou naar boven haalt en die jouw carrière net die ene beslissende duw in de rug geeft. 

Wat is een mentor?

Het zijn doorwinterde ondernemers en managers die met veel ervaring terugkijken op hun carrière en die andere, nieuwe ondernemers met raad en daad bijstaan. Ze kennen de klappen van de zweep en hebben reeds al een heel parcours afgelegd. De relatie tussen beiden is gebaseerd op vertrouwen. Je wisselt met je mentor gedachten en hij geeft je onafhankelijk een second opinion over bepaalde keuzes en beslissingen. Zo voorkom je bedrijfsblindheid (je hebt geen overzicht meer of je ziet bepaalde invalshoeken niet) en krijg je nieuwe ideeën en inspiratie binnen. Een mentor kan in alle fases van de onderneming worden ingezet, vlak voor de start maar ook wanneer de ondernemer een volgende fase in zijn ondernemerschap wil ingaan.

Voor de mentor zelf is het een grote eer om gevraagd te worden. Hij of zij kan het zien als een bevestiging dat hij/zij toonaangevend is in zijn/haar vakgebied. Hij/zij wordt gezien als iemand die veel van een bepaalde branche afweet.

Een goede mentor geeft (levens-)ervaring en (vak)kennis door aan de pupil of de “mentee”. Hij spendeert zijn stukje tijd om anderen te inspireren en te leren. De mentor functioneert als sparring partner en moedigt jou aan. Hij challenget jou met een kritische blik bij je beslissingen. Tegelijkertijd is deze professional ook open minded en staat hij of zij open voor nieuwe ideeën. Hij luistert naar de “mentee” en stelt de juiste vragen. De mentor denkt niet voor jou, maar dwingt jou om na te denken over welke dingen je juist wel en juist niet zou moeten doen. Jij bent immers de ondernemer die werkt aan zijn of haar ambitie. Een goede mentor kan zich goed inleven in de ondernemer en durft de vinger op de zere plek te leggen. Hij accepteert dat de ondernemer veel te leren heeft en wil dat stimuleren. Naast een klankbord kan de mentor ook dienen als een “stok achter de deur”, als een persoon achter de hand.

Typische onderwerpen die aan bod kunnen komen, zijn: hoe krijg je de medewerkers mee in het verhaal, kritische evaluatie van strategieën, HR, financiën, marketing, leiderschap, structuur, toekomstplannen… Er wordt gekozen voor een praktijkgerichte aanpak. Theorie is meestal minder van toepassing.

TIPS OM EEN GOEDE MENTOR TE VINDEN:

1. Waar kan je hulp bij gebruiken? Bepaal waar de belangrijkste uitdagingen liggen op dit moment. Bij de verschillende fases van de onderneming kunnen andere types mentoren passen.

2. Zoek een mentor in je netwerk van andere ondernemers. Bevraag hen met wie zij uitdagingen in hun bedrijf hebben opgelost.

3. Bij twijfel over jouw keuze van mentor: check zijn of haar referenties. Benader enkele personen die hem/haar (goed) kennen.

4. Maak van bij het begin goede afspraken over wederzijdse verwachtingen, bijvoorbeeld hoe vaak jullie willen afspreken en wat jij als “mentee” wil leren.

5. Wees actief op LinkedIn en voeg mensen toe uit jouw branche. Zo vind je sneller een goede mentor. Maak persoonlijk contact door hen een bericht te sturen. Geef aan waar je hulp bij zoekt, zodat de mogelijke mentor kan kijken of dit aansluit. Gebruik niet te veel woorden en noem een duidelijk doel. Grote ondernemers ontvangen namelijk honderden mails per dag.

6. Loop niet te hard van stapel. Het kost tijd om wederzijds vertrouwen te laten ontwikkelen. Stuur geen meerdere berichten na elkaar en wees niet opdringerig. Dat geeft geen goede indruk. Geef ook aan dat je bereid bent om hem/haar ergens mee te helpen. Misschien ben je een kei in website bouwen of heb je een bijzondere kijk op iets waar de mentor (nog) geen ervaring mee heeft.

Heb je vragen over dit onderwerp? Heb je interesse in ondernemersbegeleiding via Het Financieel Huis?

Neem contact op met Het Financieel Huis of stuur een e-mail: info@hetfinancieelhuis.be.

Gepost door: stijn