Een lastig feit dat niet meer te ontkennen valt: ondernemers hebben stress.
Een deel van de stress komt door ergernissen en jammerklachten over de omgang met de mensen in hun bedrijf. En gesprekken met collega-ondernemers hierover leiden soms tot het “dat-heb-ik-ook”-verhaal.
“Waarom kan mijn poetsvrouw niet poetsen zoals ik? Waarom is mijn collega niet flexibeler in zijn/haar planning, zoals ik? Waarom is een uur overwerken per week te veel gevraagd?”
Heb je al eens gehoord van de persoonlijkheidsmodellen zoals DISC, Enneagram of MBTI? Dat zijn psychologische modellen die het gedrag en het karakter van onze medemens in kaart brengen. Het heeft als doel hen te begrijpen, hun achterliggende bedoelingen te begrijpen en hiermee om te gaan.
Het bestuderen van deze persoonlijkheidsmodellen toont aan dat er geen ‘ideale’ persoon is. Verschillende soorten mensen reageren in bepaalde situaties gelijkaardig, zowel bij introverte, extraverte, weinig of zeer dominante of structurele mensen. Mensen hebben totaal verschillende kernwaarden en talenten en dit hangt vaak samen met hun persoonlijkheidstype.
Door een ideaal team samen te stellen neem je een belangrijke stap naar jouw (blijvend) succes. Het vraagt nogal veel energie om alles alleen te doen, daarom: omring je met de juiste mensen!
Enkele belangrijke termen om van jouw team een succes te maken:
- Vertrouwen: noodzakelijk en dus nodig voor een steengoede communicatie. Wederzijds vertrouwen krijg je door je als ondernemer regelmatig open te stellen. Een ondernemer die geen hulp vraagt of gemaakte fouten verdoezelt krijgt op zo’n manier geen vertrouwen van zijn team. Een voorbeeld: tijdens bijeenkomsten zijn er bijna geen discussies of durven werknemers zich niet uit te laten, maar ze klagen wel op de wandelgang of bij de koffieautomaat. Zo worden vergaderingen ook saai. Vertrouwen is een werk van lange baan. Het gaat niet vanzelf, dus eis het vertrouwen ook niet op. Stel jezelf kwetsbaar op naar je team. Luister naar je werknemers en hun behoeften
- Doel: een gemeenschappelijk doel zorgt voor meer toewijding. Je bent door het gemeenschappelijk doel ook van elkaar afhankelijk en iedereen moet dus zijn steen bijdragen.
- Erkenning: kies wie welke taken uitvoert en welke taken in teamverband kunnen worden gemaakt. Beloon niet enkel individueel, maar ook het teamresultaat. De individuele bijdrage blijft echter wel belangrijk, dus zorg ervoor dat dit zichtbaar blijft. Regelmatige feedbackbesprekingen houden, doelstellingen publiceren, duidelijke gedragsafspraken maken en teambeloningen geven, zijn enkele veelvoorkomende voorbeelden. Maak bespreekbaar wie wat doet binnen het team. Soms is het nodig dat het team laat weten dat hete ene lid het team in de steek laat, maar doe dit gezamenlijk op een gecontroleerde manier. Focus op hun talent en niet op hun zwakte. Het is de bedoeling om de prestaties te verbeteren. Geef voldoende complimenten en feedback, want sturing blijft ook noodzakelijk.
- Zichzelf verbeteren: een goed team staart zich niet blind naar de concurrentie, maar is continu bezig met zichzelf te verbeteren.
Een ideaal team bestaat uit 8 tot 10 werknemers die werken aan een gemeenschappelijk doel. Het team is net groot genoeg om goede beslissingen te nemen en om de genomen beslissingen te overzien. Bij afwezigheid van een teamlid blijft het team minder kwetsbaar. Innovatie zorgt ook voor groei binnen het team.
Zorg dat je team bestaat uit ‘complementaire’ persoonlijkheden. Deze diverse persoonlijkheden vullen elkaar waar mogelijk aan. De teamrol die je opneemt ligt best zo dicht mogelijk bij jouw talenten, kennis en persoonlijkheid. Welke van onderstaande profielen heb jij in je team nodig?
- De hustler: een uitgesproken visie en een inspiratie voor de anderen. Hij ziet dingen die anderen niet zien: oplossingen, kansen, mogelijkheden, … Deze persoon is vaak dé spreekbuis naar investeerders of nieuwe partners/klanten. Een denker die tegelijkertijd een doener is.
- De zorgdrager: oog voor kwaliteit en een neus voor risico en gevaar. Met de grootste precisie werkt hij taken af. Hij ziet niets over het hoofd en voert alles gedetailleerd uit. Ze plannen goed vooruit. Ze hebben een goede discipline en zelfbeheersing. Hoewel ze kalm en onverstoorbaar overkomen, dragen ze hun gespannenheid binnen hun lichaam.
- De groepswerker: de smeerolie van het team. Een vriendelijk en gevoelig persoon die veel belangstelling toont in mensen. Hij is gericht op de interactie en de communicatie en heeft een goede invloed op de teamgeest bij onenigheid en conflicten.
- De hipster: ideeën tastbaar en voelbaar maken. Hij daagt de groep uit qua creativiteit. Een voorbeeld hiervan is een copywriter of designer.
- De vormer: hij zet het team in beweging. Met zijn doelgerichtheid, gedrevenheid en nervositeit creëert hij in het team de behoefte om te presteren. Een vormer is meer een gespannen, extraverte persoon die sterk reageert bij irritaties en teleurstellingen, maar tegelijkertijd kan je deze persoon ook omschrijven als veerkrachtig, onbevreesd en vastberaden in de omgang met anderen.
- De plant: de introverte, creatieve intellectueel die creatieve oplossingen en vernieuwingen inbrengt binnen het team. Zij hebben de tijd en de ruimte nodig om hun talenten optimaal te benutten.
- De brononderzoeker: een nieuwsgierig aagje dat enthousiast en nieuwsgierig is naar nieuwe ideeën. Deze persoon is een geboren netwerker die zoekt wat er speelt op de verschillende markten en die de juiste vragen weet te stellen. Hij durft al eens ideeën over te nemen van anderen en deze ontwikkelen. Hij heeft een ontspannen en extravert persoonlijkheid die weinig stress ervaart.
- De hacker: technologisch hoogstandje en een krak in programmeren of werken met software. Hij geeft het team adviezen over hun keuzes en baseert die op zijn know-how vanuit techniek. Hij houdt ook nieuwe technologische ontwikkelingen in het oog en vertaalt die naar nieuwe kansen voor het team of het bedrijf.
- De voorzitter: dominant figuur met morele betrokkenheid. Deze persoon is eerder introvert, kalm, onverstoorbaar en is praktisch en realistisch ingesteld. De voorzitter is van nature erg enthousiast en kan anderen mee enthousiasmeren. Hij of zij uit waardering voor mensen die hun doel behalen en doorzetten. In de sociale omgang is hij eerder afstandelijk en gereserveerd.
- De monitor: een belangrijke analysator voor teams die met complexe projecten en besluitvormingsprocessen bezig zijn. De objectieve monitor analyseert telkens door rekening te houden met alle factoren. Hij of zij is eerder serieus en voorzichtig naar de toekomst toe.
- De bedrijfsvoerder: gedisciplineerd persoon die het werk oppakt. Door gebruik te maken van overzichten en lijsten zet hij zich praktisch en realistisch in voor de organisatie zonder eigenbelang na te streven.
Wil jij weten hoe die teamontwikkeling tot stand komt? Wil jij hulp inschakelen om je team nog beter te laten functioneren? Neem contact met ons op!