Duurzame tips voor startende ondernemers

Home » Blog » Duurzame tips voor startende ondernemers
12 nov 2019
Zelfstandigen en KMO - Opstartbegeleiding

Duurzame tips voor startende ondernemers

Een gestructureerd MVO-beleid is niet alleen iets voor grote organisaties. Ook jij als starter kan je steentje bijdragen.

Als startende ondernemer kan je zeker iets betekenen op het gebied van duurzaam ondernemen, bijvoorbeeld door bewuster om te gaan met energie of door maatschappelijke initiatieven in je regio te steunen. Het is de bedoeling je bedrijf te laten groeien met respect voor het milieu. 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) betekent het systematisch streven naar economische (Profit), sociale (People) en milieu (Planet) verbetering, ook wel de ‘triple-P-bottomline’ genoemd. Duurzaam ondernemen is goederen en diensten voortbrengen met de meerwaarde als maatstaf voor de maatschappelijke waardering ervan, waarvan men de gevolgen voor mileu, mensen en maatschappij binnen en buiten de onderneming voor ogen houdt. Bedrijven zoeken hierin naar een evenwicht, wat dus éé van de grote uitdagingen is binnen het MVO-beleid.

Richt je als starter op het mileu, dan kies je voor de gemakkelijkste weg

  • Gloeilampen vervangen door spaarlampen;
  • Ramen en deuren dichthouden om de warmte in de winter en de koelte in de zomer binnen te houden;
  • Bewegingsschakelaars voor verlichting plaatsen in ruimtes waar niet altijd mensen aanwezig zijn;
  • Apparaten niet in slaapstand, maar volledig uitschakelen bij een lange tijd niet gebruiken (bv. weekend, vakantie);
  • Installeren van waterbesparende kranen en toiletspoelbakken;
  • Gebruik maken van een e-reader, zo weinig mogelijk printen en documenten voor eigen gebruik dubbelzijdig printen;

Je kan als ondernemer ook duurzaam zijn op andere gebieden.

Laat die auto wat vaker staan!

Autorijden blijft geen goedkope aangelegenheid. Ook het milieu zal je in dank afnemen als je regelmatig gebruik maakt van het openbaar vervoer, bijvoorbeeld voor afspraken binnen buurtgemeenten, of zelfs te voet of per fiets naar je afspraak gaat. Of wat dacht je van meerdere skype-afspraken in te plannen? Het bespaart jou tijd, energie, brandstof en je helpt het milieu ermee. Als je toch de auto zeer regelmatig verkiest, kies dan voor een zo zuinig mogelijk exemplaar. Een wagen met een zuinig energielabel levert jou al snel geld op en het is beter voor het milieu.

 

Scheid afval zo veel mogelijk

Uiteraard is recycleren nog altijd de basis van duurzaamheid. Groenten- en tuinafval in de GFT-bak, batterijen bij het KGA, restafval in een aparte zak van het plastic, … Door te recycleren toon je ook aan dat je met het milieu bezig bent, zowel naar partners, personeel als klanten.

 

Steun maatschappelijke initiatieven

Als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer probeer je rekening te houden met de drie P’s (people, profit, planet). Je kan dit doen door eens in de zoveel tijd vrijwilligerswerk te doen of maatschappelijke initiatieven te steunen. Dit beleid kan je dan communiceren naar leveranciers en klanten. Het is ook soms een kans om je netwerk ten goede uit te breiden.

 

Zoek een duurzame leverancier…

‘Groen denken’ kan in jouw voordeel werken. Probeer om altijd goede afspraken te maken over het inkopen van minder milieubelastende producten en het verminderen van verpakkingen, als je in gesprek gaat met een potentiële leverancier. Bedenk vooraf wat de mogelijkheden op gebied van duurzaamheid zijn bij deze partij. Zo is het gemakkelijker voor jou om snel een groene start te maken.

 

… En communiceer jouw duurzame keuzes naar jouw klanten

Om een complete marketingcampagne te wijden aan alle duurzame initiatieven die jouw onderneming doet, gaat misschien wat ver. Maar je hoeft ook niet enkel dit neer te schrijven in duurzaamheidsverslagen en MVO-websites. Ook klanten en leveranciers willen graag weten of het bedrijf zich actief bezighoudt met duurzaam ondernemen, zeker in deze tijd.

Zoek daarom naar initiatieven die aansluiten bij de aard van je bedrijf. Mensen maken minder de koppeling met jouw bedrijf wanneer jij als bouwbedrijf een sponsorloop steunt. Als je bedrijf echter een handelszaak in sportmaterialen en -schoenen is, zal het verband sneller gelegd worden. Dit initiatief kan je als bedrijf ook in een persbericht naar de (lokale) media sturen om zo ook jouw onderneming bekender te maken bij jouw doelgroep.

 

Heb oog voor je personeel

Zowel jij als je werknemers (als je die al in dienst neemt) zijn gebaat met duurzame initiatieven. Ziekteverzuim kan je tegengaan door te denken aan de gezondheid van je werknemers en hen als extralegaal voordeel een abonnement te geven op de sportschool. Je kan ook hiervoor een maandelijks of tweemaandelijks moment voorzien, bv. op een vrijdagnamiddag, als een teambuildingactiviteit. Een mogelijk toekomstig bedrijfspand huur je of koop je mits het pand geschikt is qua energieverbruik, gebruikte materialen, veiligheid, … Ook de ligging ten opzichte van het openbaar vervoer kan een rol spelen. Is het pand goed bereikbaar voor jouw personeel?

Wil jij met iemand sparren hoe jouw onderneming duurzaamheid kan uitstralen? Aarzel dan niet om met ons in contact te komen.

Gepost door: vincent