Wanneer we naar de verschillende facetten van onze samenleving kijken, kunnen we ervan uitgaan dat groei een noodzaak is geworden:
- De economische groei is wereldwijds een gespreksonderwerp bij meetings, toespraken etc.
- De nieuwe Chief Executive wordt binnen een bedrijf aangesteld om via groeidoelstellingen de omzet en winst te vergroten.
- Bedrijven die inspelen op de financiële optimalisatie en het financieel plannen heeft ook allemaal te maken met groei.
Doelstellingen die geen groei met zich meenemen?
We hoeven ons natuurlijk enkel blind te staren op doelstellingen die te maken hebben met groei, maar naar wat dan wel?
We geven jullie het voorbeeld mee van een werelds toonaangevende organisatie PADI, deze staan in voor het organiseren van trainingen voor scuba-duikers. Het is een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, maar: ze halen inkomen, verkopen producten en diensten én, last but not least, ze maken winst.
Fijn toch? Maar de financiële groei is niet hun drijfveer. Voor hun is het bewaren van de veiligheid voor deze extreem gevaarlijke sport een must, aangezien deze sport wereldwijd aan het groeien is.
Groei met een doel!
Wanneer je aan tafel zit met een klant om een financieel maken, is het hoofddoel niet om een vaste positie te creëren, maar om te kijken naar toekomstige doelen en motivaties.
Als je eenmaal de beleggingen van je klanten kan beheren, kunnen we dus de portefeuilles uitbouwen naar de doelen die we allereerst hebben opgemaakt. Zo concentreren we ons dan op het risico dat de portefeuille moet nemen om dit te behalen, i.p.v. te vragen aan de klant hoeveel risico hij zou willen nemen.
Zoals steeds staat het financiële welzijn van de klant centraal!
De groei van geluk!
Wanneer we aan financieel advies denken, zijn we nogal geneigd om voor termen zoals investeringen, belastingen en pensioen te kiezen. De job van een financieel planner bestaat er nochtans in om de focus van onze klanten te richten op wat hén gelukkig maakt, en hieruit dan de investerings- en pensioen mogelijkheden te projecteren alsook het behalen hiervan.
De verandering in focus bij onze klanten kunnen we ook op de werkvloer veranderen, denk maar aan workshops samen met je collega’s, infosessies, bijeenkomsten etc.
Conclusie
Groei is zeker een vaste waarde in onze samenleving, maar mag niet centraal staan. Geld kan je geluk niet kopen, maar het kan je helpen om ergens te geraken.
De verandering in focus is stilaan toch te merken in het bedrijfsleven en maatschappij, zodat we ons meer en meer concentreren op wat ons gelukkiger maakt, en niet rijker.
'Wie vraagt is even onwetend. Wie niet vraagt is eeuwig onwetend.''
Laat je goed informeren. Voor meer informatie kan je terecht bij onze partners.
Jan Van Diest, Financial Well-Being Coach.