Wanneer je begint als ondernemer en een onderneming begint, denk je na over hetgeen waarvoor je staat als bedrijf.
Eigenlijk bedoelen we: wat je wil uitdragen of de missie van jouw onderneming. Vaak komt daar als gevolg zelfs een visie, toekomstverwachtingen, een strategie en een doelstellingenlijst uit voort.
Voor het bedrijf heb je duidelijk uitgeschreven wat jouw verwachtingen zijn, waarvoor je bedrijf staat, wat jouw plannen zijn en welke strategie jij en jouw team daarbij gaat volgen. Ondernemers babbelen graag bij een eigen voorstelling over hun bedrijf, maar vergeten vaak dat ze los staan van de onderneming. Je bent niet het bedrijf. Jij bent zelfs veel meer dan het bedrijf. En juist dat willen mensen graag horen.
Kijk eens naar de ontwikkeling van jezelf als ondernemer. De basis van deze ontwikkeling ligt in het goed weten wat voor jou als ondernemer de kernwaarden zijn. Een goede definitie van deze kernwaarden kan je gebruiken als kapstok zowel bij het maken van keuzes binnen het bedrijf als de balans privé-werk die voor jou duidelijker zal worden. Toen je immers begon als ondernemer, had je een vast beeld hoe jij de zaken zou aanpakken: het aantal gepresteerde uren, het geld dat je wou verdienen, de doelen die je wilde halen, … Voldoe jij hier nog steeds aan, nu je daarop terugkijkt? Of ben je toch over bepaalde grenzen gegaan die je liever niet had overschreden? Spreek daarom een aantal zaken met jezelf af. Een bedrijf is toch altijd in beweging. Je kan deze afspraken maken aan de hand van jouw kernwaarden:
Kernwaarde 1 – Geld
Om het doel te bereiken, om bewust te kunnen kiezen of je nu verder gaat en je doel bijstelt, stel je jezelf een aantal vragen:
- Welke omzet is voor jou realistisch en waar word je blij van?
- Wanneer is genoeg genoeg?
- Welke concessies moet je doen wanneer je meer geld wilt verdienen?
Een verhoogde omzet zorgt voor meer uren draaien, meer personeel, meer risico’s en meer zorgen. Wees jezelf hiervan bewust en vooral: kies hier bewust voor. Elk plafond dat je bereikt en inbeukt, moet eerst een succes zijn dat je viert. Vervolgens moet dit een bewust moment worden waarbij je de vraag stelt: hoe moet het vanaf hier verder?
Kernwaarde 2 – Tijd
Er zijn drukke en rustige momenten binnen het bedrijfsleven. Het is echter wel belangrijk te realiseren wat je met jouw tijd wil doen, zeker als je bijvoorbeeld nog tijd wil doorbrengen met je vrienden, familie, hobby’s, … Hoeveel tijd wil jij kwijt zijn aan jouw bedrijf? Bepaal de kaders voor jezelf, ander verlies je op lange termijn de passie voor jouw bedrijf.
Kernwaarde 3 – Gezondheid
Een heel belangrijke kernwaarde: zorg goed voor jezelf. Voor iedereen houdt deze zin iets anders in, doch voor elke ondernemer is dit belangrijk. Niemand wil zaken doen met een ondernemer die er moe of niet gezond uitziet. Goed voor jezelf zorgen en dus voor jouw gezondheid, zorgt er ook voor dat je voor voor jouw onderneming gaat zorgen. Welke afspraken maak jij met jezelf om te zorgen dat jouw onderneming optimaal is?
Kernwaarde 4 – Energie
Bepaal je energiebronnen! Waar haal jij jouw energie vandaan, naast het ondernemen? Sporten, een dagje uit, een weekend Netflix’en, een etentje met je gezin of familie of lekker koken? Iedereen heeft zijn eigen energiebronnen. Plan daarvoor ook momenten in, desnoods in je (drukke en overvolle) agenda. Ga hiermee bewust om. In de waan van de dag ga je voorbij aan dit soort zaken omdat “het bedrijf voorgaat”. Weet dat ondernemen gezien wordt als een marathon en dat elke marathonloper ook oplaadmomenten nodig heeft, dus ook jij als ondernemer! Genoeg oplaadmomenten inplannen leidt indirect tot meer ontspannend en beter ondernemerschap.
Kernwaarde 5 – Geluk
Pas op dat je tijdens het harde werken niet aan alle geluksmomenten voorbijgaat. Ga niet vluchtig aan zaken voorbij. Blijf bewust en gefocust bezig met wat je momenteel doet en kijk af en toe achterom. Welke geluksmomenten zijn de jouwe? Periodiek momenten inplannen om hierover na te denken is een must voor elke ondernemer. Het zorgt voor een boost aan energie en passie. Vier jouw successen, wees trots op jouw bereikte doelen en houd de geluksmomenten in het oog die je hebt.
Denk eens na over bovenstaande kernwaarden die jij wil nastreven als ondernemer. Zo ga je dichter bij jezelf blijven en maak je bewustere keuzes inzake jezelf en de onderneming.
Heb jij als ondernemer nagedacht over jouw eigen missie? Jouw missie als ondernemer? Jouw kernwaarden? Jouw strategie en jouw kaders? Spar er eens met ons over!