Ik heb intussen meer dan 100 (startende) ondernemers mogen begeleiden. En prijszetting is een logische stap nadat we hun missie helder hebben. Want een missie zonder producten of diensten én bijhorende prijszetting, leidt niet tot een business. En als je er niet van kan leven, leidt zelfs de mooiste missie tot een stressboel en belandt ze uiteindelijk in de vuilbak. Jammer, want het had evengoed anders gekund…
Maar hoe doe je dat, een goede prijs zetten?
Ik nodig je uit stil te staan bij de waarde die je levert in plaats van te vergelijken met wat concurrenten vragen. Wat maakt jou uniek? Hoeveel kost het voor een klant als hij niet met jou aan de slag gaat? Wat levert het voor hem op als hij wel met jou aan de slag gaat (niet alleen in geld, maar ook in tijd en energie)? Hoeveel is het hem waard om zijn gewenste resultaat te bereiken?
Dit hangt ook samen met jouw eigenwaarde. Hoeveel vind jij jezelf waard? Als jij niet congruent bent (denken, voelen, doen) op één lijn, gaan klanten dat voelen en weerspiegelen ze je dat. Dan gaan ze twijfelen, vinden ze je te duur, gaan ze naar iemand anders…
Waarom is het belangrijk om een goede prijs te vragen?
- Het verandert je mindset
- Je gaat jezelf meer au serieux nemen als je hogere prijzen vraagt
- Je gaat zelf ook meer je best doen, want je wil kwaliteit leveren en je wil tevreden klanten die waar voor hun geld krijgen.
- Goede prijzen zorgen ervoor dat jij jezelf én je werk respecteert.
Ik ben zelf niet de goedkoopste. Ik wil tevreden klanten en wil dat ze naar buiten gaan met het idee dat ze hun investering tig keren terugverdienen als ze toepassen wat ik zeg.
Je trekt andere klanten aan.
Als mensen niet investeren in zichzelf, en dus ook niet willen investeren in je product of dienst, zullen ze ook niet investeren in het resultaat. En zijn ze minder tevreden, en heb jij minder voldoening en geeft het je minder energie. Het worden ook geen ambassadeurs voor je.
Hoe zou het zijn om dit positief om te draaien; hogere prijzen vragen, gemotiveerde klanten krijgen, die geweldige resultaten halen, tevreden zijn, jij krijgt energie en je klanten sturen mensen naar je door? Het kan!
Het is heerlijk om met mijn VIP-klanten te werken. Ik krijg energie van hen. Ze zijn snel, willen vooruit, komen voorbereid, passen toe wat ik hen aanbeveel. Het geeft me voldoening hen te zien groeien!
Je hebt geld om in jezelf te investeren Doordat je hogere prijzen vraagt, hoef je geen 80-uur per week te werken om te overleven. Je hebt tijd over, kan leuke dingen doen waardoor je batterijen opgeladen zijn. Je hebt ook budget om je continu bij te scholen zodat jij geïnspireerd blijft en je deze zaken weer kan doorgeven aan klanten. Waardoor jij weer hogere prijzen kan vragen… Ik spendeer jaarlijks zelf veel tijd en tienduizenden euro’s aan coaching en opleiding. Deze kennis pas ik toe en geef ik met plezier door aan mijn klanten.
Je kan de wereld mooier maken
Door goede prijzen te vragen, heb je overvloed en verdien je meer dan jezelf nodig hebt. Je kan met een deel van de omzet goede doelen steunen. Dit geeft een enorm gevoel van voldoening. Zelf steun ik Kids for Uganda, Homestars, Change Think Positive…
Geld is echter niet het doel op zich
Als dat wel zo is, merk je dat je het niet kan opbrengen. Geld is niet de motor achter je missie. Mensen en ook jezelf voelen dat. Als je met passie werkt, en je missie kent, weet je WAAROM je het doet. En dan komt het geld vanzelf (als je een goede prijszetting hebt).
En jij?
Ben jij tevreden met jouw prijszetting? Hoe zou het zijn als je je prijzen zou verhogen? Wat zou je doen, als je meer geld zou vragen voor je werk? Hoe zou je leven er dan uitzien?
Geschreven door Katrin Van de Water - Oprichter Passion for Work